11/23 Kunstig intelligens i undervisning
Sammandrag og linker etter KI-Storyline-gruppens seminar og workshop den 1. november 2023,
Digitaliseringsdirektoratet peker på kunstig intelligens har potensialet til å skape store gevinster i samfunnet blant annet ved å effektivisere, gi oss ny kunnskap og støtte beslutningsprosesser. Samtidig kan bruken av ikke-pålitelige KI-systemer undergrave våre rettigheter og verdier. Direktoratet fremhever at vi må fokusere på å finne ut hvordan vi kan utnytte teknologien på tryggest mulig måte.
MERK: oppsummeringene nedenfor er summariske, men kan kanskje fungere som en form for referanse til noen av de temaene som de ulike innlederne tok opp.
Diskusjonene i etterkant gikk blant annet på hva vi gjør i forhold til skriftlige arbeider, særlig bachelor- og masteroppgaver. Verktøyene er åpenbart nyttige til mange skriftlige arbeidsmåter, samtidig som det er åpenbare feller en kan gå i og en lang rekke problemstillinger knyttet til ukritisk bruk. Forutsetningene for skriftlige eksamensarbeider er i endring, og et av mange spørsmål er om og hvordan vi skal foreberede alle studentene på dette. Det synes å være bred enighet om at svaret er ja, men det er vanskeligere å konkretisere hvordan det faktisk skal skje.
Hva er KI og hvordan virker det?
Praksisnær tilnærming med Steffen Mæland fra forskergruppen HVL Artificial Intelligence Engineering · GitHub
What Is ChatGPT Doing … and Why Does It Work? av Stephen Wolfram
https://writings.stephenwolfram.com/2023/02/what-is-chatgpt-doing-and-why-does-it-work/
Common crawl - https://commoncrawl.org/
Målet: den deriverte lik null.
Creativity & AI Storytelling
Introduction of the Center of Digital Narrative’s (CDN) notion of algorithmic narrativity, by Scott Robert Rettberg, Director of CDN, UiB
Cyborg authorship
electronicbookreview.com/essay/cyborg-authorship-writing-with-ai-part-1-the-troubles-with-chatgpt/
https://retts.net/documents/AI_talk_UiB_IT.pdf
Unthought The Power of the Cognitive Nonconscious N. Katherine Hayles https://press.uchicago.edu/ucp/books/book/chicago/U/bo25861765.html
Love letter generator (1952) - https://en.wikipedia.org/wiki/Strachey_love_letter_algorithm
Machine, Unlearning, Li Zilles https://counterpathpress.org/machine-unlearning-li-zilles
Transitional media - that is not yet perfected
Are Al becoming conscious and is consciousness necessary for creativity?
No and No. Human consciousness is a whole body experience that entails a completely different sensory apparatus than that currently afforded to computers. Als will not feel human because they do not occupy human flesh or have the human sensory apparatus.
This does not mean that Al are not active cognizers.
It also does not mean that Al cannot be creative - I argue that aleatory processes are often creative.
Large Language Models and related text-to-image generation systems are environments for cyborg authorship.
Explorations in UFB
My first attempt to create a sustained narrative in interaction with image generation.
DAL-E-mini created low-quality, low-res, relatively cartoonish approximations of prompts.
Compelling example of "transitional media" - between say Google DeepDream and current gen of image generation software.
Embrace multiple image generation as an illustration style.
Let the images guide the turns in the narrative in a recursive way.
Play with a twist on YA fantasy style e.g. The Lion, the Witch and the Wardrobe, but with dark turns.
Exploring connections between image-to-text generation and literary and artistic postmodernism.
Initial (tentative) conclusions
Interesting Al narratives will not be the result of pressing a button and having an Al spit out a story or a novel.
The human function is the necessary function to turn an Al into a literary machine.
If there are emerging genres of Al digital narrative, they are all dialogic in nature.
The more representational, the more mimetic Al works are, the less interesting they are. Embrace the weirdness and the flaws of transitional media.
Al is less a tool for narrative creation than it is an environment for narrative play with human language as a probabalistic cognitive system.
Demonstration of emerging AI filmmaking techniques and tools
David Jhave Jhonston, post doctor, CDN, UiB Center for Digital Narrative | University of Bergen.
A.I. Artistic Intelligence
D-ID - Konverter foto til video
https://www.d-id.com/
Clipdrop - https://clipdrop.co/
https://www.pika.art/ - A powerful Text-to-Video platform that can unleash your creativity simply by typing.
Upscaling https://www.topazlabs.com/
Riffusion - https://www.riffusion.com/
Generative Voice AI https://elevenlabs.io
Avatar https://www.heygen.com/
Language models are the mirror of our collective self
Etikk og filosofi rundt KI og utdanning: hva får vi og hva mister vi?
Espen Stabell, fra forskergruppen Bærekraft og Grønn innovasjon Sustainability and green innovation
Al som beslutningsstøtte
Hett tema i medisin (e.g., London 2019)
Vurderingssystemer i undervisning (Akgun and Greenhow 2022)
Hvor går de prinsipielle grensene?
Vanskelige valg
Hard choices (Griffin 1986, Parfit 2011, Chang 2014, Stabell 2021)
Valg mellom alternativer som er verken bedre eller verre enn hverandre, men heller ikke like gode Ingen av de tre standards komparative relasjonene-bedre enn, verre enn», like god som gjelder
Norsk filosofisk tidsskift - 12 sep. 2023
De to siste artiklene adresserer KI direkte, men her er det også annet interessant å lese
Referanser
Akgun, Selin, and Christine Greenhow. 2022. "Artificial intelligence in education: Addressing ethical challenges in K-12 settings." Al and Ethics 2 (3):431-440. doi: 10.1007/s43681-021-00096-7.
Anderson, E. 1997. "Practical reason and incommensurable goods". In R. Chang (ed.), Incommensurability, Incomparability, and Practical Reason, pp. 90-109.
Chang, Ruth. 2014. Making Comparisons Count. New York: Routledge.
Griffin, James. 1986. Well-Being: Its Meaning, Measurement and Moral Importance. Oxford: Clarendon Press.
Hsieh, N. 2007. 'Is incomparability a problem for anyone? Economics & Philosophy 23(1): 65-80.
London, Alex John. 2019. "Artificial Intelligence and Black-Box Medical Decisions: Accuracy versus Explainability." Hastings Center Report 49 (1):15-21. doi: https://doi.org/10.1002/hast.973. Parfit, Derek. 2011. On What Matters: Volume One. Oxford: Oxford University Press.
Raz, J. 1986. The Morality of Freedom. Oxford: Clarendon Press.
Sartre, Jean Paul. 1997. Væren og intet-I utvalg. Oslo: Pax Forlag.
Espen Dyrnes, 2021. "Hard Environmental Choices: Comparability, Justification, and the Argument from Moral Identity"
Introduksjon til bildegenerering med bruk av KI
Jon Hoem Jonblogg (infodesign.no), fra Institutt for Kunstfag og KI-Storyline gruppen tok et raskt tilbakeblikk til et tidligere innlegg, Performativt e-håndverk, der bakteppet var og er: vi må lære oss og venne oss til å ha dialoger med maskiner.
I disse dager er det dialogbaserte eksemplifisert av Open AI sin bildegenerator DALL·E 3. Denne bruker nå ChatGPT som en dialogpartner, som foredler og utdyper forespørslene som brukeren skriver inn. Brukeren kan forklare ChatGPT hva hen vil se, med alt fra en enkel setning til et detaljert avsnitt. Om ikke lenge vil disse dialogene trolig skje som en kombinasjon av taktil berøring eller peking på skjerm, i kombinasjon med talte kommandoer.
På samme måte vil vi trolig snart kunne være medskapere av programkode, skriftlig tekst, 3D-modeller, musikk etc
Noen tjenester for KI-genererte bilder:
Stable Diffusion
https://stablediffusionweb.com (åpen)
https://beta.dreamstudio.ai/generateAdobe Firefly (krever konto, som gir noe fri bruk)
https://firefly.adobe.comMidjourney.com (krever konto)
Craiyon (åpen)
https://www.craiyon.com
Presentasjon av resultater fra KI spørreundersøkelsen for studenter på HVL,
Odin Monrad Schei og Anja Møgelvang fra Avdeling for utvikling av læring og undervisning (ALU), HVL
HVL-studenters bruk og oppfatninger av KI-chatboter i utdanning https://hvlopen.brage.unit.no/hvlopen-xmlui/handle/11250/3100624
5. til 22. september, mer enn 2800 respondenter, noe som blant annet resulterte i 121 sider med åpne svar